Skadereglering - Hur funkar det...?Om du drabbats av en skada och den blivit anmäld till oss så påbörjas skaderegleringen. Här nedan ger vi en kortfattad beskrivning av en ordinarie skadehantering. Beroende på vilken typ av skada det rör sig om kan hanteringen variera något. Om du känner dig osäker på något eller har frågor så är du alltid välkommen att kontakta oss!
Försäkringstagaren är beställare Vid alla typer av skador där en entreprenör behöver anlitas för att åtgärda skadan så är det försäkringstagaren som är den formella beställaren av jobbet. Detta är för att säkerställa att konsumentskyddet och garantier gäller i det aktuella ärendet. Om inte försäkringstagaren står som beställare så gäller inte Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen. Detta är starka lagar som finns till för att skydda konsumenterna vid köp av varor och tjänster. Vattenskada Vi anlitar ofta Polygon för att göra en första bedömning av vattenskadans omfattning. Teknikern från Polygon försöker lokalisera varifrån vattnet kommit och vart det tagit vägen. Hen mäter fukthalten i byggnadskonstruktionen på olika sätt och gör en bedömning av om konstruktionen behöver öppnas / rivas för att torkas. Utifrån resultatet av besiktningen planeras sedan det fortsatta arbetet. Försäkringstagaren får gärna ha egna önskemål om vilken entreprenör som skall anlitas men det är försäkringsbolaget som har det sista avgörandet gällande det. |
Om du inte är nöjd med regleringen...Om du som kund efter en avslutad skadereglering känner att du inte är nöjd med resultatet har du olika möjligheter att klaga.
Det första är att ta kontakt med den handläggare som reglerat skadan och tala om vad du känner dig missnöjd med.
|