Stöde Sockens Försäkringsbolag
  • Startsida
  • Försäkringar
    • Hem- Villa- Fritidshus
    • Lantbruk, Skog
    • Företag, Fastighet, Förening
  • Offert
  • Skador
    • Undvik skada
    • Anmäl skada
    • Info om Skadereglering
  • Skadedjur
  • Rabatter
  • Bidrag
  • Om Sockenbolaget
    • GDPR
    • Historia
    • Styrelse
    • Ordförandeförteckning
  • Kontakt

Skadereglering - Hur funkar det...?

Om du drabbats av en skada och den blivit anmäld till oss så påbörjas skaderegleringen. Här nedan ger vi en kortfattad beskrivning av en ordinarie skadehantering. Beroende på vilken typ av skada det rör sig om kan hanteringen variera något. Om du känner dig osäker på något eller har frågor så är du alltid välkommen att kontakta oss!

Försäkringstagaren är beställare
Vid alla typer av skador där en entreprenör behöver anlitas för att åtgärda skadan så är det försäkringstagaren som är den formella beställaren av jobbet. Detta är för att säkerställa att konsumentskyddet och garantier gäller i det aktuella ärendet. Om inte försäkringstagaren står som beställare så gäller inte Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen. Detta är starka lagar som finns till för att skydda konsumenterna vid köp av varor och tjänster.

Vattenskada
Vi anlitar ofta Polygon för att göra en första bedömning av vattenskadans omfattning. Teknikern från Polygon försöker lokalisera varifrån vattnet kommit och vart det tagit vägen. Hen mäter fukthalten i byggnadskonstruktionen på olika sätt och gör en bedömning av om konstruktionen behöver öppnas / rivas för att torkas. 
Utifrån resultatet av besiktningen planeras sedan det fortsatta arbetet. Försäkringstagaren får gärna ha egna önskemål om vilken entreprenör som skall anlitas men det är försäkringsbolaget som har det sista avgörandet gällande det.

Om du inte är nöjd med regleringen...

Om du som kund efter en avslutad skadereglering känner att du inte är nöjd med resultatet har du olika möjligheter att klaga.

Det första är att ta kontakt med den handläggare som reglerat skadan och tala om vad du känner dig missnöjd med.
  1. Ta kontakt med vår handläggare

    Det kanske finns ytterligare fakta i ärendet som vi inte känner till. Då gör vi en ny prövning. Annars kan kanske skaderegleraren närmare förklara vårt beslut. De flesta meningsskiljaktigheter brukar kunna redas ut vid ett personligt samtal.

    Du kan också begära en överprövning i bolagets styrelse.

    Vi ser gärna att du lämnar en skriftlig begäran om du vill ha ditt fall omprövat. Av din begäran bör det framgå varför du tycker att vårt beslut är felaktigt. Du kan också lämna eventuella kompletteringar som du vill lägga till utredningen.


  2. Råd och anvisning

    Konsumenternas Försäkringsbyrå är en opartisk och i förhållande till försäkringsbolagen fristående rådgivningsbyrå. Dom hjälper till vid jämförande av olika försäkringar, tolkningar av försäkringsvillkor och ger även råd vid överklagande av försäkringsbolagens beslut.


    WWW.KONSUMENTERNASFORSAKRINGSBYRA.SE

    KONSUMENTERNAS FÖRSÄKRINGSBYRÅ
    Kungsgatan 50
    11587  STOCKHOLM



  3. Utomstående prövning

    ALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMNDEN (ARN)
    Box 174
    101 23  STOCKHOLM
    Besöksadress: Klarabergsgatan 35
    Telefon 08-783 17 00

    Hit kan du som privatperson själv vända dig om du inte accepterar den bedömning som vi har gjort. Nämnden behandlar inte vållandefrågor vid trafikolyckor och inte heller tvister där värdet understiger 1 000:-



  4. Domstol
    Om du trots detta tycker att du blivit orättvist behandlad kan du vända dig till domstol för att få skadan slutligen prövad. Dina advokatkostnader kan i allmänhet ersättas genom rättsskyddsförsäkringen, med avdrag för självrisk. I första hand ska du dock söka allmän rättshjälp.
Driven av Skapa din egen unika webbplats med anpassningsbara mallar.